måndag 5 december 2016

Vecka 49 Måndag

Återkoppling rapporter

Celldelning

De viktigaste skillnaderna mellan meios och meios


  •  I mitos skapas TVÅ nya celler som är EXAKTA KOPIOR av moderscellen. Cellerna har DUBBEL kromosomuppsättning (2n).
  • I meios skapas FYRA nya celler. Varje cell har ENKEL kromosomuppsättning och är inte identiska. Homologa kromosompar separeras i meiosen.






Vetenskapligt språk
"Torrt"/objektivt
I metoden beskriver man vad man har gjort i dåtid.

Bilder, tabeller och figurer:
Bildtext som förklarar bilden, t ex Figur 1: Anafasen i mitos hos lökrot (Allium)
Ta även upp bilden i brödtexten, t ex Hos lökrot kunde anafasen i mitos urskiljas (Figur 1).


Idag:
Klassis genetik

Övning:

Vi gör detta tillsammans utom sista frågan som görs individuellt.

Modellförsök i klassisk genetik
Tungrullning

Syfte
Att göra modellförsök över korsningsutfall i klassisk mendelsk genetik. Används burkar med färgade lappar som här representerar olika alleler.

Förmågan att rulla tungan är dominant (R) och oförmågan att rulla tungan är
recessivt (r).


  1. Gör ett korsningsschema för två föräldrar som båda är heterozygoter (Rr) och
          räkna ut utfallet.













  1. Hur många i klassen har den fenotyp som hänger ihop med den dominanta genen för tungrullning (R)?

Hur många i klassen har den fentoyp som hänger ihop med den recessiva genen för   
oförmåga till tungrullning (r)?


Vilket talförhållande (klyvningstal) blev det?









2. Experiment:
Varje person har två “kromosomer” där det står R på ena sidan och r på andra sidan,

Bokstäverna representerar alleler för förmågan (R) och oförmågan (r) att rulla tungan.

a)Gör ett modellförsök med 10 ”dragningar” och notera resultatet (fenotypen) i en
tabell. Räkna ut frekvensen för de två fenotyperna i %.





























b) Gör sedan ett modellförsök med 50 ”dragningar” och notera resultatet (fenotypen)
i en tabell. Räkna ut frekvensen för de två fenotyperna i %.






3. Hitta på en egen fråga om ett ärftligt drag och undersök i klassen. Gå runt och fråga eller skicka runt en undersökning på papper. Skriv en kort labbrapport.


4. Skriv en labbrapport i OneDrive och dela med Hanna Rapporten ska innehålla:

Inledning:
Berätta om hur Mendels idéer revolutionerade synen på arvet och vad det var han kom fram till med sina korsningsförsök. Förklara även följande begrepp: allel, locus, fenotyp, genotyp, dominant, recessiv, homozygot, heterozygot, klyvningstal.

Metod:
Berätta vad du har gjort i denna laboration, din egen undersökning.

Resultat:
Redovisa resultatet.

Diskussion
Sammanfatta ditt resultat. Diskutera varför man inte alltid får klyvningstalet 3:1 för fenotyper som bestäms av det dominanta respektive recessiva anlaget?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar