Celldelning
De viktigaste skillnaderna mellan meios och meios
- I mitos skapas TVÅ nya celler som är EXAKTA KOPIOR av moderscellen. Cellerna har DUBBEL kromosomuppsättning (2n).
- I meios skapas FYRA nya celler. Varje cell har ENKEL kromosomuppsättning och är inte identiska. Homologa kromosompar separeras i meiosen.
Vetenskapligt språk
"Torrt"/objektivt
I metoden beskriver man vad man har gjort i dåtid.
Bilder, tabeller och figurer:
Bildtext som förklarar bilden, t ex Figur 1: Anafasen i mitos hos lökrot (Allium)
Ta även upp bilden i brödtexten, t ex Hos lökrot kunde anafasen i mitos urskiljas (Figur 1).
Idag:
Klassis genetik
Övning:
Vi gör detta tillsammans utom sista frågan som görs individuellt.
Modellförsök i klassisk genetik
Tungrullning
Syfte
Att göra modellförsök över korsningsutfall i klassisk mendelsk genetik. Används burkar med färgade lappar som här representerar olika alleler.
Förmågan att rulla tungan är dominant (R) och oförmågan att rulla tungan är
recessivt (r).
- Gör ett korsningsschema för två föräldrar som båda är heterozygoter (Rr) och
räkna ut utfallet.
- Hur många i klassen har den fenotyp som hänger ihop med den dominanta genen för tungrullning (R)?
Hur många i klassen har den fentoyp som hänger ihop med den recessiva genen för
oförmåga till tungrullning (r)?
Vilket talförhållande (klyvningstal) blev det?
2. Experiment:
Varje person har två “kromosomer” där det står R på ena sidan och r på andra sidan,
Bokstäverna representerar alleler för förmågan (R) och oförmågan (r) att rulla tungan.
a)Gör ett modellförsök med 10 ”dragningar” och notera resultatet (fenotypen) i en
tabell. Räkna ut frekvensen för de två fenotyperna i %.
b) Gör sedan ett modellförsök med 50 ”dragningar” och notera resultatet (fenotypen)
i en tabell. Räkna ut frekvensen för de två fenotyperna i %.
3. Hitta på en egen fråga om ett ärftligt drag och undersök i klassen. Gå runt och fråga eller skicka runt en undersökning på papper. Skriv en kort labbrapport.
4. Skriv en labbrapport i OneDrive och dela med Hanna Rapporten ska innehålla:
Inledning:
Berätta om hur Mendels idéer revolutionerade synen på arvet och vad det var han kom fram till med sina korsningsförsök. Förklara även följande begrepp: allel, locus, fenotyp, genotyp, dominant, recessiv, homozygot, heterozygot, klyvningstal.
Metod:
Berätta vad du har gjort i denna laboration, din egen undersökning.
Resultat:
Redovisa resultatet.
Diskussion
Sammanfatta ditt resultat. Diskutera varför man inte alltid får klyvningstalet 3:1 för fenotyper som bestäms av det dominanta respektive recessiva anlaget?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar